Título en versión original: Manufacturin
Happy Citizens. How the Science and Industry of Happiness control our Lives
Autores. Edgar Cabanas y Eva Illouz.
El libro de Cabanas e Illouz supone una impugnación de la
obsesión por la búsqueda de la felicidad que parece extenderse en las
sociedades de Primer Mundo. Para los autores, el sentido de la vida no consiste
en perseguir una felicidad individualista a cualquier precio, sino en un compromiso
moral con la justicia y el conocimiento.
Aquí van algunas de las ideas más destacadas del libro.
CONTRAL DICTADURA DEL PENSAMIENTO POSITIVO. Los autores
critican desde el punto de vista científico la llamada psicología positiva, que
pretende resolver todos los problemas sociales y personales mediante una
actitud individual optimista y proactiva, que, ante el mal tiempo, pone buena
cara.
Sin negar que la actitud personal sea importante para
desarrollar una vida plena, el libro subraya que la actitud personal no es la
llave para abrir todas las puertas. En este sentido, los autores pretenden
desmontar la ecuación que asocia el éxito o fracaso de una vida exclusivamente
con la responsabilidad personal y la actitud del individuo. Esa asociación, tan
propia del sueño americano, no siempre es real. Ni todos los triunfadores son
virtuosos y felices; ni todos los fracasados –sean pobres, enfermos,
desgraciados, o gente corriente- son mediocres, tibios, tristes. Existen
factores externos a la voluntad de las personas –ya sean sociales, genéticos o
de fortuna- que inciden en su éxito o su fracaso, de forma que reducirlo todo a
un problema de actitud es falaz.
CONSUMISMO. El libro también se muestra crítico con la
vertiente mercantilista de la “happycracia” imperante, que tiende a cifrar la
felicidad en la capacidad económica y promueve un estilo de vida consumista,
con los que mantener una imagen pública de felicidad y alegría.
HAPPYCRACIA COMO FRENO AL CAMBIO SOCIAL. Otro peligro de la
happycracia es que tiende a esconder o ignorar los problemas e injusticias
sociales. Si la causa del fracaso personal radica, fundamentalmente, en la
falta de actitud happycrática del individuo, la solución deberá ofrecerla él
personalmente, con un cambio de actitud. Bajo este prisma, es difícil denunciar
las injusticias y fallas del sistema. Así, la temporalidad en los contratos de
trabajo; la competitividad rampante en el mundo laboral; los bajos salarios; la
soledad de las personas mayores… han de ser gestionados por las personas con una
actitud positiva, proactiva, resiliente. Todo menos reconocer que las
sociedades neoliberales –a menudo- abocan a los individuos a existencias
agotadoras, solitarias, inestables y atomizadas. Quizá, en lugar de insistir en
la lucha individual por la felicidad personal, deberíamos redescubrir los
vínculos que nos unen y dan sentido a nuestra vida: familia, sociedad,
religión.
INDIVIDUALISMO. La filosofía que late detrás de la
happycracia nos impulsa cada vez más a proyectar la vida en términos puramente
egoístas e individualistas: el trabajo como nuestra carrera profesional; la
educación, como la construcción de nuestras competencias; la salud como
resultado de hábitos de vida saludables; el amor, como bienestar afectivo
personal… La ciencia de la felicidad identifica la misma con valores
exclusivamente individualistas.
ANSIEDAD E INFELICIDAD. Un último efecto negativo de la
happycracia es su carácter inasible: los humanos nunca estamos del todo felices
con quienes somos o con lo que hacemos. Ortega decía: que no puedas llegar es
lo que te hace grande. Pues bien, al martillear a las personas con la necesidad
de ser alegres y felices, la happycracia puede generar una ansiedad permanente
por no alcanzar el resultado deseado, una suerte de insatisfacción en la ciudadanía
happycondríaca, que nunca consigue alcanzar con los niveles de felicidad que la
psicología positiva y la publicidad le han prometido, fundamentalmente porque
son niveles ficticios, imposibles de alcanzar. Así, todos los ciudadanos, por
defecto, deberíamos ir a psicólogos y leer libros de psicología positiva, para
aprender a estar cada vez más alegres. La insatisfacción que todos sentimos
–por naturaleza- se convierte en el mundo happycrático en una enfermedad que es
preciso tratar. Resulta paradójico que en los países donde las formas de vida
happycrática más se han desarrollado –psicología positiva, optimismo por
decreto, búsqueda obsesiva de la felicidad personal- los niveles de felicidad
no han incrementado, antes al contrario. ¿No será que la obsesión egoísta por
estar cada vez mejor quizá no es el mejor camino para ser feliz?
UN CONTRASTE CON PETERSON
Me parece interesante contrastar este libro con las
opiniones mantenidas por Jordan Peterson en muchos de sus vídeos, que contienen
una llamada a la responsabilidad personal y al ejercicio de una voluntad sólida
para sobrevivir al drama de la existencia y poner un poco de orden en el caos. Quizá
la invitación de Peterson sea un poco voluntarista y esté marcada por un sesgo
individualista y liberal, líneas que denuncian Cabanas e Illouz en Happycracia.
De cualquier modo, Peterson se sitúa en las antípodas de la happycracia,
partiendo de la base de que la vida del ser humano es dramática y está
fundamentalmente marcada por el sufrimiento. Como punto de encuentro, los tres
autores critican la autosatisfacción que se nos presenta una y otra vez como el
principal objetivo vital, y hacen un llamamiento a asumir la responsabilidad
personal para construir un mundo más justo.
Aquí van algunas citas del libro:
Criticando la psicología positiva y sus asunciones, afirman
que la misma puede “legitimar la asunción de que la riqueza y la pobreza, el
éxito o el fracaso, la salud y la enfermedad, son consecuencia exclusiva de las
decisiones del sujeto”. (p. 9)
Esta aproximación
a la vida “produces a nuew variety of happyness
seekers and happychondriacs
anxiously fixated with their inner selves, continuously preoccupied with
correcting their psychological flaws, and permanently worried about their own
personal transformation and betterment”. (p. 10).
“Separated
from family, religion, and calling as sources of authority, duty, and moral
example, the self first seeks to work out its own form of action by
autonomously pursuing happiness and satisfying its wants”. P. 50 Cita de
otro libro.
Cambia las cosas, no solo tu actitud. P. 61. “In positive psychology, it seems to me
they’re trying to convince people to be happy without making any changes in
their situation (…) that fits well with political conservatism”.
p. 62. We should
question whether this individualist conception of human happiness is not itself
doing more harm than good by contributing to sustaining and creating some of
the dissatisfaction that it promises to solve.
Pp. 65 y siguientes. Critica el mindfulness por
individualista. “Mindfulness
conveys the message that turning our priorities inwards does not entail any
kind of defeat or hopelessness, but rather is the best way to thrive and
empower ourselves in a frantic and tumultuous reality”. Mindfulness “sits well
with the individualistic assumptions and narrow sense of the social that
characterize these happiness scholarse and professionals, as well as he
neoliberal view of the world at large”. (…) “It also thrives on the believe
that the root of these problems is to be found in individuals themselves,
rather than in a socio-economic reality. Allegedly, it is not society that
needs reform, but individuals who need to adapt, change and improve”.
68-69. Curioso que el auge de la happycracia coincide con el
aumento de índices de depresión, ansiedad y enfermedades mentales. Link between individualism and
disenchantment with the world, that comes with the flattening and narrowing of
lives experienced by individuals in our societies. “Consequently, the vast
array of sources of meaning and purpuose have been severely contracted, with
anything else that could be placed outside the sphere of the self (morality,
society, culture, tradition, etc.) losing its power and legitimacy to dirve
people’s lives –together with its charm, mystery and magic.
74.
Happycracia en la educación. We are creating societies in “which developing
emotional literacy, learning managerial and entrepreneurial skills, and
engaging in the pursuit of happiness have gained increasing prominence over
developing critical thinking, learning reasoning abilities and craft skills, or
pursuing knowledge as defining features of students”.
85. Happycracia y mercado laboral duro. La happycracia “has become a useful ideological
tool to make apologies for some of the crueler aspects of the market economy”.
89. One of
the most characteristic changes brought by the new working ethics is the
exceptional stress on personal responsibility. Indeed, the progressive
transition from external control to self-control…
103 y 104. Dos críticas a la resiliencia. “With resilience at the Forefront, though, it
seems that issues such as increasing financial resources, raising wages,
offering more vacations fighting for more recognition at work, or other ethical
concerns become less essential issues when it comes to happiness and
productivity”.
Yet,
instead of resilience being acknowledged as a psychological euphemism for
demanding individuals to make a virtue of necessity given the hard conditions
of today’s working environments, it is instead presented as a fantastic ability
that workers should capitalize on to develop their selves and their
psychological capital, as the best way to flexibly navigate in the contemporary
labor market.
MEDIRLO TODO. 125 y siguientes
Measurements
also adds a halo of credibility and legitimacy over commodities. (…) Most
importantly, the success of these kind of self-tracking applications highlights
not only the extent to which it is demanded that individuals take
responsibility for their own health status and sense of well-being, but also
how willingly individuals agree to (and enjoy) monitoring and managing
themselves daily. It is not surprising that these kind of applications are
actually instruments for massive surveillance in which emotions, thoughts and body
signals are sued within mass-scale statistics to profile, research, predict and
SHAPE people’s behavior behind the promise of increasing their happiness. The
most surprising issue here is the great extent to whih individuals have come to
engage in their own self-surveillance, for the profitability of big business.
(…)
The
applications tend to obscure some important issues. For instance, these
applications obscure the fact that they encourage individuals to be extremely
self-absorbed with their inner lives and make them constantly worried about how
to achieve higher levels of control over their thoughts, emotions and bodies.
The dark side of these applications is that they advance new forms of
discontent related to the daily checking, monitoring and correcting of our
inner states. In this sense, the alluring promise of complete self-management
easily turns into a threat: not engaging in constant self-surveillance entails
the danger of becoming unhappy and unruly beings that do not care much about
themselves.
Furthermore,
these applications obscure the fact that they reify interiority. As if these
applications captured and quantified user’s psyche with surgical precision,
they give the appearance of turning interiority inside out, depicting it in an
objective way through colorful images, numbers, charts and graphs. But instead
of accurately monitoring and managing themselves, individuals rather PERFORM
THEIR SUBJECTIVITIES AND IDENTITIES THROUGH THESE APPLICATIONS. In this sense,
individuals would not be discovering and managing who they really are as much
as SHAPING THEIR SELVES ACCORDING TO CERTAIN ASSUMPTIONS about and demands o
how they should thing, act and feel.
132 y ss. Personal
branding and the urge to seem happy.
In social
networks you must appear happy at any cost (…). There is an ingrained,
oppressive demand made on younger generations to curate, craft and communicate
via social media an authentic yet only positive version of themselves.
140. Obsesión por parecer alegre y egoísmo de pensar mucho
en la propia perfección.
We argue
that it is not personal perfection so much as normalizing the obsession with one’s
own self-improvemente that the market seeks to induce in consumers. Cenrtainly,
the appiness industry thrives on producing a new breed of happycondriacs. Se nos dice que: “the normal and most functional
way of living is to be fixated on their inners selves (…)and to be permanently
concerned with their own personal transformation and betterment.
171. Si te va mal, es por tu culpa. Problema de la happycracia.
“The dark
reverse in the stories of these inspirational, loving characters is that
happiness is presented as being as much a personal choice as suffering, so
those who choose not top lay the glad game are suspected of wanting misfortune,
and therefore, responsible for it.”
172. Poco espacio para la compasión.
“The problem
arises when positivity turns into a tyrannical attitude that holds people responsible
for most of their misfortunes and factual powerlessness, regardless of how
myopic, ungrounded or unfair this may be. (…) In a world where everyone is held
responsible for their own suffering, there is little place for pity or
compassion”.
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